MK, ahogy mg sose lttukAkik a PC-s verzis Mortal Kombat jtkok leldozsa utn is figyelemmel kvettk a sorozatot, azok bizonyra tudjk, hogy a (PC-re is megjelent) harmatgyenge 4. rsz utn a fejlesztk beleerstettek, s igazi vrfrisstst adtak a szrinak. A Deadly Alliance, majd mginkbb a Deception megjelense mr elgedett hmmgseket vltott ki a kemnyvonalas MK rajongkbl is, habr a fogadtats ennek ellenre elgg vegyes maradt: egyesek istentettk, msok tovbbra is gyalztk a sorozat sszes 3D-s epizdjt. Most pedig megrkezett a legfrisebb darab, mely viszont teljes mrtkben j vizekre evez, s olyan persepktvbl ismerhetjk meg a sokak ltal olyannyira szeretett jtkvilgot, mint eddig –egy, kt katasztroflis kivteltl eltekintve- soha: egy trtnetorientlt single player jtk keretein bell!

Ugye mindannyian emlkeztek mg az MK1-2 trtnetre, melyet a jtk kpekben meslt el? Ha egy kicsit llni hagytad a cuccot, rgtn elkezdett mindenflt meslni neked, csak gy, mint a jtk indtsakor is –ez csak amolyan sznests volt a vilg legbrutlisabb bunys jtkban, azonban ahhoz, hogy ennyire korszakalkot lehessen felttlenl hozzjrult a nagyon hangulatos httrvilg is. A Shaolin Monks trtnete valahol ott veszi fel a sztorivonalat, ahol ppen vget r az els jtk: Liu Kang legyzi Shang Tsung-ot a Mortal Kombat-en, s ezzel bizonytaland idre megvdi a Fldet a leigzstl. Kedvenc alakvlt mgusunk azonban nem szeretn bedobni a trlkzt, s a veresget sem szvesen ismeri el, fleg hogy a nagyfnk Shao Kahn kzben kezd ideges lenni a tlvilgon, gy trkkzni kezd egy kicsit. Mi krlbell ezen a ponton csppennk bele a trtnetbe a bitangul hangulatos renderelt intr megtekintsvel, melyben megvizulhatjuk miknt veri romm egymst az sszes lnyeges klasszik MK karakter, brutlisabbnl brutlisabb kivgzsek kzepette. Vgl a terem beszakad, s Liu Kang, valamint Kung Lao elszeparldik a tbbiektl, gy a jtk kezdetekor vlasztanunk kell, hogy melyikkkel kvnjuk vgiggkzdeni magunkat a Shaolin Monks trtnetn. Fontoljuk meg a vlasztst, ugyanis ksbb mr nem lesz lehetsgnk a mdostsra, csak ha ellrl kezdjk. Ezen fell pedig ltezik mg egy megolds: ez a cooperative jtkmd, s n mindenkinek ezt ajnlanm a sima single helyett, ugyanis kategrikkal magasabb lvezeti rtkkel br. Egy az egyben ugyanazt a trtneti szlat jtszuk vgig, mint az egyjtkos mdban, viszont itt termszetesen az egyik jtkos Liu Kang-et, a msik pedig Kung Lao-t irnytja, s egytt felvenni a harcot a gonoszok seregvel szemben valami flelmetesen j, mindenki aki tud szerezzen magnak egy partnert a jtk kiszrcslshez.

jfajta jtklmnyHa a Mortal Kombat annak idejn alapjban rengette meg a jtkipart, s forradalmi erknt volt jelent, s van jelen mg a mai napig is, gy nagyon is rendjn van, hogy a Shaolin Monks szintn elszr hoz be valamit a verekeds jtkok vilgba: ez pedig a teljesen 3D-s harctr. Tudom, tudom, a Tekkenben is lehet ellpni mindenfle irnyba, az j MK jtkokban is megvolt ez a lehetsg, de itt valami egszen msrl van sz, s ez irtzatosan megdobja az egsz hangulatot, kpes ms dimenzkba emelni a sima VS. harcokat is. Adott egy nagydarab harctr, melyben akrhov mszklhatunk, s mivel a jtk nzete nem a bunys jtkoknl szoksos oldalnzet, hanem amolyan beatm’em up-os, ezrt ez az egsz korbban soha nem ltott szabadsgrztetet ad. Szmos dolog trthet-zzhat is az arnban, s erre igencsak j hatssal van a beptett Havok fizikai motor, melyet a Shaolin Monks a harcokban is igen j hatsfokkal alkalmaz, s ennek, valamint az jfajta harcrendszernek ksznheten valami eszmletlen prgs, zzs s atomltvnyos bunykat adhatunk el! Arrl van sz, hogy mivel ez egy elssorban trtnetorientlt jtk, az MK-ktl megszokott varzslatokhoz s klnleges kpessgek elhozshoz, sokszor hossz billentykombincikat a ksztk leegyszerstettk, s a legtbbet a jobb fels ravasz s plusz egy gomb megnyomosvval simn elhozhatjuk. Hasonlan nagyon egyszer kombkat is csinlni: nem szksges tlzottan tartanunk magunkat egy-egy elre definilt mozdulatsorhoz, elg ha addig tjk az elnk kerl szerencstlent, ameddig az ujjunk brja a gomb nyomkodst, s a komb szorz csak gy repked felfel. Kln pon, hogy pldul ha a levegben kezdjk el tni a csnya ellensget, akkor egszen addig, ameddig pfljk mindketten a levegben maradunk, s gy egyltaln; szinte az sszes mozdulat kivlan msol nhny remekbeszabott hongkongi kung-fu filmet, s csak hogy egyet emltsek: a Hero rajongi biztos hangosan fognak sikongatni a kzdelmek lttn! Termszetesen ennek megfelelen a sima VS. mdot nzve nincs annyi lehetsg a Shaolinban, mint az elz MK jtkokban, m annak ellenre, hogy nem ez a jtk elsdleges fkusza, a ksztk zsenilis hangulatot alkottak meg hozz –mondhatnm azt is, hogy ezzel az MK sokkal arcadeosabb lett, mr ha eddig nem lett volna az. Kalandjaink sorn minden egyes meglt ellenflrt tapasztalati pontokat kapunk, s bizonyos mennyisg utn ezekbl jabb kpessgeket vsrolhatunk.

A kivgzsek rendszere sem maradt a rgi, ez az j szisztma szerint gy trtnik, hogy bizonyos mennyisg gyaks felpumplja az erre szolgl mrket, s ha az megtellik, lehetsgnk van egy tetszleges ellenfelet megtve kivgezni t. A jtk sorn folyamatosan kapunk j kivgzseket, brutalityket, melyek hasznlatakor elsttl a kperny, s a karakternk eladja az ltalban elgg brutlis, vrtl cspg mozdulatsort.
Jtszhat karakterbl viszonylag kevs vonultatik fel, alapbl csak a kt kung-fu vitz brbe bjhatunk, m nhny klasszikus karaktert lehetsgnk addik unlockolni –kiltket azonban nem fedem fel, nehogy elvesszen a motivci a vgigjtszsra; annyit azonban elrulhatok, hogy Reptile rajongi csaldni fognak. A mozgsok valami hihetetlenl jl kidolgozottak, a Tekken s trsaival ellenttben itt sokkal kemnyebb az egsz, igazi, kkemny kung-fut nyomnak a srcok, ellenttben az utbbi idben a bunys jtkokban elterjedt anims harcmodorokkal. Ennek megfelelen a tipikus hongkongi harcmvsz karakter Liu Kang gy siktozik harc krzben, hogy azt egy jobbfajta metlnekes is simn megirigyelhetn, de a tbbi karakterre is igaz, hogy a szinkronhangok remekl sikerltek, akrcsak a krnyezeti zrejek, illetve a zene.

A helysznekrl ismt csak szuperlatvuszokban vagyok kpes rni: a ksztk teljes mrtkben a Mortal Kombat 2 hangulatt hoztk vissza, ennek megfelelen az abban feltn sszes lnyegesebb helysznt viszonltjuk, azonban trtnetbe gyazva, s gy, t kzben rjuk tallva mg nagyobbat tnek, mint amekkort egybknt csaphatnnak. Jrunk majd az eltkozott erdben (tudjtok ahol lnek a fk), vagy ppen abban a fellegvrban, ahol a harctr htterben az a csuklys forma ll, mgtte az ggel, satbbi satbbi. A fejlesztk semmilyen aprsg felett nem siklottak el, kegyetlen s precz profizmussal talljk a jtkot, s gy a rgi MK rajongkat minden egyes jabb percben a teljes megelgeds rzse tltheti el. Maga a trtnet egybknt azrt nem fog oscar djat kapni, ezt gondolom sejtitek, valamint maga a jtkmenet is lel egy kicsit, miutn kijutunk Outlandre, m az jabb s jabb flashbackek s ltvnyos bossfightok mindig kpesek folytatsra ksztetni a jtkost.
ZrsulA jtk mindezeken fell szmos “kontentet” is knl: unlockolhat conept rajzok, j plyk, st mazohista hardcore fanok elhozhatjk a rgi klasszikus MK2 –t is! Sajnos a grafika nincs a cscson, s lttuk mr hogy mg a j reg PS2-bl is csods dolgokat lehet kihozni egy kis rfordtssal, gy taln erre a rszre a ksztk kicsit jobban odafigyelhettek volna. Ed Boon s kreatv csapata ismt az egy olyan jtkot ksztett, mely minden konzoltulajdonos szmra ktelez darab, s habr vannak hibi s unalmas pillanatai is jcskn, ez mit sem von le a frenetikus Mortal Kombat hangulatbl s az jszer harc s ltvny fldbedngl rtkbl.