Mortal Kombat: Armageddon
2007.06.02. 10:46
a vilg legjobb jtknak a legutbbi rsze
 Taln a legimpresszvebb plya, ngy hallos csapdval: Shao Kahn's Arena
Kombatology
Jeleg konzolgenercin mr volt alkalmunk belekstolni a MK-flingbe, nevezetesen a Deadly Alliance s a Deception cm jtkban. Nevezett mg egy Shaolin Monks cm produktum is, vlemnyem szerint ez a mszkls-bunys anyag simn plyzhatna az egyik legjobb MK jtk cmre, tletessgvel, eredetisgvel, hangulatval - nem msbl mertette ugyanis az alapot, mint a MK2-bl. Ezen kvl a Deadly Alliance egy gretes prblkozsnak tnt, a Deception pedig mr egy igen j, kiforrott jtk lett. Mi is a Mortal Kombat? Bunys jtk, mely elhagyva a 2D-s alapjtkot, a kornak megfelelen immr 3D-ben pompzva riogatja a nagyrdemt. A trtnete minden rsznek ugyanaz: adva vagyon egy hatalmas, ltskok kzti torna, a kzdelem a hatalomrt illetve a tllsrt folyik. Mindig feltnik egy aktulis fgonosz, akinek clja a totlis anarchia, s csatlsai oldaln prblja elfoglalni az Univezum trnjt. A msik oldalon a Jk - misztikus fldi, edeniai harcosok, akik ezt prbljk megakadlyozni. Teht maga az alapszituci egyszer mint a facsipesz: a fny s a sttsg klasszikus, milliszor bemutatott, megrt, vgigjtszott, elmeslt harct jelenti meg a Halandk Kzdelme is. Fny s Sttsg. J s Rossz. Mindig eljn az az ra, amikor a csatk vgre pontot kell tenni. Az jonnan megjelent Armageddon ezt az rt, napot dolgozza fel: egy hatalmas csatamezn egymsnak ront a kt csapat. Gigszi s irtzatos kzdelem veszi kezdett, a harcosok egyms utn hullanak el. Mgikus erk szabadulnak fel, letre kelnek a holtak (kztk az els tornk fldi bajnoka, Liu Kang is), a mszrls egyre vadabb s vadabb...m ekkor hatalmas piramis emelkedik ki a fldbl. A vrben sz harcosok rohanni kezdenek a piramis tetejre, kzben egymst cspelik, repkednek a vgtagok, frcsg a vr, mikzben a cscson bredezni kezd Blaze, a tzivadk... Ezt mesli el az intro, mghozz llegzetelllt kpi vilggal. A J s a Rossz rks kzdelme a vge fel kzeledik.
me az Armageddon teljes grdja
ARCADE md
A MK lnyegt mindig az Arcade md adta. Ugyebr ez nem ms, mint egy karaktert vlasztva vgigverni az sszes szerencstlen jelentkezt, s vgl megkzdeni a fellensggel (jelen esetben Blaze-el). Ez itt sincs mskpp, semmi bonyolts nincs benne. rdemes a jtkot itt kezdennk, akkor is, ha vetern jtkosok vagyunk, legalbb megismerjk kiss a megjult karaktereket s az j plykat is. Merthogy plykbl akad bven, szinte hihetetlen, mennyit kapunk alabl s mennyit nyithatunk meg ksbb is! S nemcsak a szmuk elkpeszt, hanem vltozatossguk s kidolgozottsguk is. Az igazat megvallva, mikor elszr lttam az Armageddon bemutatit, semmi jt nem vrtam. Attl fltem, hogy a mennyisg a minsg rovsra megy majd. Vgl nem gy trtnt, az Armageddon semmivel sem marad el a Deception-tl, s mg egy lapttal r is tesz arra. Nhny aprsg azonban megvltozott. s most trjnk is ki ezekre a dolgokra, azon bell az irnytsra. A legtbb karakternek kt harci technikja van: egy pusztakezes s egy fegyveres. Ezek kztt harc kzben az L1 gombbal vlthatunk. Termszetesen mindkt techniknak megvannak a sajt mozdulatai, ezeket sszefzve kombkat kapunk. A kombk hallos tmadsok lehetnek, m knny ket kivdeni: a Breaker mozdulat (R2+elre) segtsgvel brmikor megtrhetk. rdekes s ltvnyos jts az Aerial Moves: a levegbe tve ellenfeleinket, ott tovbb cspelhetjk; aki jtszott a Shaolin Monkssal, tudja, mirl beszlek. Az R1-el tdobhatjuk ellenfelnket, ezek a speckk igen ltvnyosak. Aprop, speckk! Ugyebr minden karakternek sajt specilis mozgsai vannak. Ezeket a szoksos gombkombincikkal tudjuk elcsalni. Htrnya, hogy a karakterek szma miatt ezt megtanulni szinte kptelensg...
Karakterek? Igen, ez a MKA egyik nagy ernye. Tudom, hihetetlenl hangzik, de 60 vlaszthat MK harcost idzhetnk meg az arnkban! Ez nagyon nagy szm, radsul teljes egszben klnbznek egymstl, mozgsaikat s egynisgket tekintve. Lnyegben az sszes eddigi MK szereplt megtalljuk a jtkba, mg Chameleont is, a Trilogy titkos figurjt. Igazn j szerepl kett van csak, a Konquest md fszerepli, Taven s Daegon, elg vrszegny karakterek. J lett volna egy-kt izgalmas jdonsg, de fogjuk fel j karakternek Motarot, Kintarot, Raint, Shao Kahn-t s a tbbieket s mindjrt elgedettek lehetnk. A jtkban megnyithatunk tovbb ngy rejtett karaktert is: ezek nagy meglepetst nem okoznak, a Konquest md kt fszereplje, a fellensg Blaze s a MK4-bl emigrlt Meat azok. Megnyitsuk rk, esetleg napok krdse (ha ismered a titkos kdokat, akkor csak percek), teht nem tl embert prbl feladat, de sebaj, ismt rljnk annak, hogy egyltaln vannak. Valban elgedettek vagyunk? Nem annyira. Az els, msodik s harmadik rsz felejthetetlen hangulata hinyzik, s mirt nem az igazi ez a hangulat? Megmondom n: a karakterek elvesztettk rgi varzsukat. Ez nem fanyalgs, vagy ok nlkli sirnkozs, ahogy maga a trtnet is elvesztette azt a flinget, amirt bolondultak a jtkosok, a szereplk neve is megkopott kiss. Gondoljunk itt Raidenre, a hatalmas villmistenre; egy kripli lett belle. Scorpion, elmaradhatatlan csklyjval; unalmass vlt. Liu Kang, a Fld bajnoka; csupn egy fantzitlan, rothad zombi. A Deadly Alliance-ben s a Deception-ben felbukkan alakokrl ne is beszljnk: emlkszik valaki egyltaln arra, ki az a Shareena? Vagy Asrah? |
|
Konquest md
A jtk legrdekesebb rsze ismt a Konquest md. Ha valaki nem ismern: ez nem ms, mint egy sztori mdnak is nevezhet, barangols-gyjtgets akcijtk, kihvsokkal, fellensgekkel. Fszereplje Taven, az egyik si Isten fia, aki az Armageddon hrre letre kel, s megprblja felkutatni szlei hagyatkt (egy kardot s egy pnclt), hogy beszllhasson a csatba. Az irnyts itt teljesen megvltozik: TPS mdban a bal analg karral irnytjuk Tavent, a ngyzettel kombzunk, a krrel tdobunk, az X-el rgunk, a hromszggel pedig feltnk (ez a csapdknl jn nagyon jl). A trtnet elrehaladtval specilis mozgsokat is kapunk, ezeket titkos ldk, helyek elrshez is hasznlhatjuk. Ha sszefutunk egy MK karakterrel, az Arcade mdban megszokott mdon folytatdik a hirig. A Konquest md teljestse nem nehz, s nem is tart sokig, m rdemes belevgni, mivel nagyon sok pnzt, plyt, zent, ruht, nyithatunk meg. Gyakran tallunk majd olyan trgyakat, ami a MK karaktereire jellemz (pl. Kobra's Glove), ezeket gyjtgetve a ngy titkos karaktert hozhatjuk el. Mint emltettem, rdekes jtkmd, m sajna a szavatossg nem az igazi. A Deception Konquest-mdja fnyvekkel jobb (annak ellenre, hogy ott csupn hagyomnyos 1-1 elleni mdon lehetett harcolni), sokkal tbb benne a titok s a plyk is rdekesebbek, valamint sokkal hosszabb. Ott a mellkfeladatok s az id real-time brzolsa annyira megdobtk a szavatossgot, hogy amellett az Armageddon nagyon-nagyon elmarad. Sajnos.
 Rain s Sheeva: a teljesen j dizjn kpviseli
Kreate-a-Fighter
Azaz kszts magadnak harcost. Szemly szerint minden effle megoldsnak nagyon rlk, szpen megdobja a szavatossgot, fkpp, ha ilyen eredeti mdon s aprlkosan van megoldva, mint ebben a jtkban. Elszr is: alkossuk meg karakternk kinzett. Fantzia krdse, semmi nehzsg nincs benne. Nmely kiegszt, ruha pnzbe kerl, ilyet a Konquest mdban tudunk elg nagy mennyisgben sszegyjteni. Ha megvan a harcos, adjunk neki nevet, aztn jhet a neheze: konfigurlnunk kell harci stlust, fegyvert, speckit, biogrfijt. Hossz, de nagyon szrakoztat mka! Zrjelben megjegyeznm, hogy profilonknt csak egy harcost krelhatunk, ami nem baj, st: igazn egyedi lesz tle a jtk, hiszen ezeket benevezhetjk online kzdelmekre is. Mint emltettem, a Kreate md nagyon sokrt, ksztettem nektek egy videt, amit alant tekinthettek meg: azt pldzza, mi trtnik akkor, ha kt ismert harcos nem tallja megfelelnek a NAMCO tiszteletdjt s tigazol a MIDWAY-hez :)
Kreate-a- Fatality
Ha mr a krecinl tartunk, kitrnk a jtk legnagyobb jtsra: a kivgzsek interaktivitsra. Eddig minden rszben karakter-specifikus fatality-ket talltunk (pl. Scorpion tzfjsa, vagy Johnny Cage fejletse), azaz a msodik nyert menet vgn tudtuk beadni azokat a gombkombincikat, melyek aktivltk a titkos kivgzseket. Ez teljes egszben megvltozott. Ha lecsaptuk ellenfelnket, megjelenik egy Fatality-mrce, ami a htralv idt mri. Ennyi id alatt kell beadnunk egy kombincit, melyek sokkal egyszerbbek az eddigieknl: pl. elre, elre, ngyzet, vagy le, le, ngyzet, esetleg le, elre, kr. Vannak kezd s befejez kombk, valamint pusztekezes s fegyveres kivgzsek. Lnyegben ha gyorsak vagyunk, nagyon hosszra nyjthatjuk a delikvens szenvedst. Egy kedves kis fatality-sorozat: fejbergs, szvkitps, karlatps, letrdeltets, gerinckitps. S ez mind egy emberen! Hasonlkppen a Killer Instinct kombihoz a gp kivgzseinket is elnevezi, gy tallkozhatunk pldul Bloody, Mortal vagy Killer Fatality-vel is. Sokan fanyalognak ez miatt. Bevallom, elszr n is ezt tettem, hiszen a karakter-specifikus kivgzsek igazn rdekesek voltak (mg ha egy rszk igen nagy marhasg is), de aztn kibkltem ezzel is. Az igazat megvallva, szinte biztos vagyok benne, hogy a rengeteg karakter miatt maradt el ezek kidolgozsa, de mindenki tegye a kezt a szvre: nem lennnk sokkal csaldottabbak, ha minden szerepl pl. csak egy fatality-t kapott volna?
Motor Kombat
Tl sok szt nem vesztegetnk erre a mdra. A Deceptionben tallhat Puzzle s Chess Kombat, valamint a rgebbi zsenilis Test Your Might s Sight kihvsok utn ez az aljtk egy iszonyatos nagy marhasg. Egybknt is: egy jtk sznvonalnak sllyedst mindig az mutatja legjobban, ha gokart jtkot csinlnak belle. Mert a Motor Kombat nem ms, mint egy MK Kart jtk, melyet jobb lett volna, ha az tlet megszletse napjn elvetnek a ksztk. Unalmas, egysk, idegest. Radsul offline egy kzzel, szemet eltakarva is els lehetnk, khvs nulla. Online elg jl el lehet szrakozni vele (hla a hat indulnak), de ha mr fellpek az Internetre, akkor maradok a hagyomnyos Versus csatknl. Szgyen.

Krypt
A Krypt a MK-sorozat Extra tartalmakkal br szekcija. Zenket, videkat, plykat, karaktereket, rdekessgeket vsrolhatunk, termszetesen pnzrt (coin). Szerencsre a ksztk elfelejtettk az ezerfle szn koinokat, itt csupn egyfajtt tallunk, a Konquest mdban abbl is elg sokat. Vsroljunk ht szorgalmasan, nyissuk meg az sszes kryptt, rengeteg rdekessget tallunk majd.
Elhatroztam, hogy a lehet legszigorbban fogom rtkelni a jtkot. Szemly szerint nagyon rlk, hogy beszereztem, jl szrakoztam vele, az online rsz hatsra unalmass szinte sosem vlik, hiszen mindig lesznek kihvink, radsul egszen egyedi karakterekkel. Ha egyedl nyomulsz vele, akkor is elszrakoztat annyi ideig, mint a piacon tallhat tbbi bunys anyag. A jtk egybknt szp, a htterek s a legtbb karakter igen kidolgozott, akad persze kivtel is. A srlsek szpen ltszanak a szereplk brzatn, m a vr most is gyalzatosra sikerlt. Nem tudom, minek erltetik ezt a csomkban csordogl vr-effektet, ha mondjuk a MGS sorozat spriccel-felhz effektjeit alkalmaznk, sokkal rmisztbb s letszerbb lenne az sszhats. sszessgben azonban a grafikval klnsebb gond nincs. A jtszhatsg rdekes dolog: egy Tekken vagy SC utn elg vontatottnak s nehezen jtszhatnak tnik az anyag, m ha sokig jtszunk vele, beleszokunk s igen prgs meccseket nyomhatunk vele. A zene nem az igazi: akrmelyik jtkban meglln ugyan a helyt, de nem adja meg azt a hangulatot, amit a rgebbi szmok. Eskszm, a MK 1 zeni is jobbak lettek volna, mint ezek - az egybknt nem rossz - meldik. A hangokkal sem vagyok kibklve: sokszor mintha dobozbl szlnnak, valamint nagyon egyformk a karakterek hangjai. A specilis effektek nem rosszak, ezek szerencsre adjk az alaphangulatot.
Mindent sszevetve: nekem bejtt, tgy egy prbt vele. Azaz: ha igazn nagy MK rajong vagy, vrj mg egy kicsit, hiszen nemsokra kijn egy fmdobozos gyjti vltozat, 60 perces Fatality videkkal, igazi nyencsgekkel, valamint egy igazi meglepetssel: a full Ultimate MK3 retro jtkkal. Csak gyzd kivrni...
|